کد خبر: 1224535
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
وعده قائم مقام معاونت سیما درباره تولید سریال
نکته قابل تأمل اظهارات قائم مقام معاون سیما این است که طی همه این سال‌ها بودجه‌های کلانی از محل بیت‌المال صرف تولید آثاری شد که بدون داشتن فیلمنامه تولید شده‌اند
مصطفی شاه کرمی
جوان آنلاین: قائم مقام معاون سیما با اشاره به رویکرد جدید سیما در تولید فیلم و سریال می‌گوید: ما در سازوکار جدیدی که در سیما شکل دادیم تا فیلمنامه تکمیل نشود اثری وارد تولید نخواهد شد و فیلمنامه‌هایی هم که ضعیف باشند از چرخه تولید خارج می‌شوند. 
سخنان قائم مقام معاونت سیما درباره لزوم تکمیل اولیه فیلمنامه‌ها برای تولید سریال پیش از فرآیند تولید نشان می‌دهد صداوسیما تا به حال با یک طرح ساده به ساخت سریال دست می‌زده‌است و قرار است این روند غلط از این به بعد اصلاح شود؛ موضوعی که نشان می‌دهد چه اندازه در روند تولید سریال تا به حال از سوی مدیران سهل‌انگاری و تسامح صورت گرفته‌است و دلیل ضعف آثار نیز قاعدتاً همین رویکرد‌ها بوده‌است. 
سلیم غفوری، قائم مقام معاونت سیما در نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی گفت: در حوزه برنامه‌های رمضان، ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم. همچنین ۵۰ویژه برنامه معارفی به روی آنتن رفت. شبکه‌ها امسال به سراسر کشور توجه داشتند و قالب‌های برنامه‌سازی تنوع داشت. 
غفوری درباره کیفیت پایین فیلمنامه سریال‌های رمضانی امسال در مقایسه با دوره‌های قبل اظهار داشت: درباره کیفیت سریال‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد. بر اساس نظرسنجی‌ها از نظر مخاطب کیفیت امسال بهتر بوده‌است. ما در سازوکار جدیدی که در سیما شکل دادیم تا فیلمنامه تکمیل نشود، اثری وارد تولید نخواهد شد. ان‌شاءالله در قالب این فرایند جدید که از چند ماه آینده خروجی‌های آن را روی آنتن خواهید دید نکاتی دیگر به دست خواهد آمد. یعنی در واقع فیلمنامه‌هایی که تکمیل نشود، وارد تولید نمی‌شود و فیلمنامه‌هایی که ضعیف باشند هم از چرخه تولید خارج می‌شوند. از چند ماه آینده این نوع سیاستگذاری خودش را در آثار جدید نشان می‌دهد. 
قائم‌مقام معاون سیما درباره بازگشت دوباره تلویزیون بر خلاف ادعا‌های قبلی مدیرانش به سمت استفاده از سلبریتی‌ها تأکید کرد: تلویزیون نگفته بود ما از هیچ کدام از سلبریتی‌ها استفاده نخواهیم کرد. حرف این بود که هنرمند نباید روی آنتن زنده هر کاری خودش دوست دارد انجام دهد، آن‌ها باید اصول و ضوابط تلویزیون را پذیرا باشند. بخشی از کاهش حضور هنرمندان و سلبریتی‌ها در تلویزیون هم ناشی از اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ بود. هر چه از آن فضا فاصله گرفتیم، بازگشت هنرمندان بیشتر شد. غفوری درباره چهره‌سازی تلویزیون گفت: برخی پلتفرم‌ها دستمزد چهره‌ها را بالا بردند. تغییر نرخ باعث شده بعضی در آن بستر کارشان را ادامه دهند. اما تلویزیون زایش دارد. باید به کسانی که تازه وارد تلویزیون شده‌اند زمان بدهیم تا به چهره تبدیل شوند. 
 
 حرفه‌ای می‌شویم!
این اظهارات قائم مقام معاون سیما به معنی آن است که بعد از سال‌ها تجربه‌های تلخ و ناخوشایند مدیران تلویزیون، تا کنون آثار زیادی با فیملنامه‌های ناقص و حتی شاید بر اساس طرح‌های اولیه مورد بررسی و برآورد بودجه ساخت و تولید قرار گرفته و روی آنتن رفته ولی از این به بعد لابد قرار است به شکل حرفه‌ای عمل کنند! قبلاً اخبار تأیید نشده‌ای در مورد تولید سریال‌های بر اساس طرح‌های اولیه و حتی فیلمنامه‌های یک صفحه‌ای به گوش می‌رسید که با توجه به غیر‌عقلایی و خلاف منطق‌بودن ظاهر چنین رویکردی پذیرفتن آن را سخت می‌کرد، ولی اظهارات روز گذشته سلیم غفوری به نوعی تأیید‌کننده این اخبار غیر‌رسمی بود. نکته دیگری که غفوری مطرح می‌کند در مورد جلوگیری از تولید آثار ضعیف است، ولی مسیر و چگونگی رسیدن به این رهیافت را توضیح نمی‌دهد. مثلاً اگر فیلمنامه اثری از نظر کارشناسان سازمان ضعیف تشخیص داده‌نشد، ولی کار تولید‌شده خلاف برآورد اولیه از آب درآمد چه اتفاقی می‌افتد؟! به فرض که جلوی پخش آن گرفته‌شود تکلیف هزینه‌های هدر رفته چه می‌شود؟!
گاهی در مورد برخی سریال‌ها شنیده می‌شد که نویسنده و کارگردان از طریق پلتفرم‌های مجازی با هم در ارتباط هستند و فیلمنامه هر قسمت از سریال را در لحظه دکوپاژ کرده و بین خودشان رد و بدل کرده و جلوی دوربین می‌برند یا گاهی گفته می‌شد برخی افراد به خاطر سابقه خوبی که دارند، مورد اعتماد چشم بسته برخی مدیران قرار دارند و بدون در دست داشتن فیلمنامه کامل و قطعی به سراغ ساخت آثار می‌روند!
نکته قابل تأمل این اظهارات قائم مقام معاون سیما این است که طی همه این سال‌ها چه بودجه‌های کلانی از محل بیت‌المال صرف تولید آثاری شد که بدون داشتن فیلمنامه تولید شده‌اند. حیرت‌انگیز است که بعد از گذشت این همه سال و کسب تجارب متنوع مسئولان فعلی و قبلی صدا و سیما از بد‌قولی‌ها و رودست خوردن‌های مکرر از سوی برخی تولید‌کنندگان آثار تلویزیونی تازه به این نتیجه رسیده‌اند که بدیهی‌ترین مسیر منطقی و عقلایی تأیید فیلمنامه‌ها و برآورد بودجه ساخت آن‌ها را تا به حال به کار نگرفتند و تازه قرار است در آینده شاهد عملیاتی شدن آن باشیم. نکته جالب دیگر اظهارات سلیم غفوری این است که ظاهراً برخی از مجموعه‌های تولیدی همین چند وقت اخیر سازمان هم بر اساس اعتماد به فیلمساز یا باغ سبزی که تولید‌کننده برای آن‌ها از اثرش توصیف و ترسیم کرده بودجه اختصاص داده شده‌است. اولین سؤالی که به ذهن مخاطب این حرف‌ها می‌آید، این است که آیا مسئولان در مورد تصمیمات، مسئولیت و همچنین بودجه‌هایی که از محل بیت‌المال برای صرف در مسیر فرهنگ و هنر این سرزمین در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، اعتقادی به پاسخگویی دارند؟!
 
 بازدید میلیونی محفل و زندگی پس از زندگی
در بخش دیگری از این نشست خبری احمد خورشیدی مدیر عامل تلوبیون نیز اظهار کرد: در تلوبیون ۵۰ میلیون دقیقه بازدید در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. پربازدیدترین برنامه افطار طی چهار سال اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» بوده‌است، اما امسال برنامه «محفل» به «زندگی پس از زندگی» رسید. هر دو برنامه بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید داشتند. برنامه‌های «پناه» و «هلال» در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در بین برنامه‌های سال تحویل برنامه‌های سال نو، «شب عیدی» و «ایران دوست‌داشتنی» به ترتیب پرمخاطب بوده‌اند. 
خورشیدی تأکید کرد: در میان برنامه‌های سرگرمی مهمانی، «مردان آهنین»، «شب خوش»، «پاورقی» و «معرکه» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشتند. در حوزه سریال‌ها بر اساس تعداد مخاطب محاسبه شده در هر قسمت «نون‌خ ۵»، «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» و «جومونگ۳» در تلوبیون پربیننده بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار